loading...

گليم اصيل

شهر گليم

بازدید : 273
11 زمان : 1399:2

چطور يك فرش گبه بخريم ؟

يكي از صنايعي كه امروزه مورد توجه دكوراتورها و خريداران فرش قرار گرفته است ، فرش گليم ، جاجيم و گبه است .

چطور يك فرش گبه بخريم ؟

يكي از صنايعي كه امروزه مورد توجه دكوراتورها و خريداران فرش قرار گرفته است ، فرش گليم ، جاجيم و گبه است .

توليد كنندگان گليم براي زنده نگه داشتن اين هنر اصيل ايراني به توليد گليم به صورت دستباف و ماشيني مشغول هستند .و گليم فرش ها را در سايز هاي مختلف و رنگ هاي متفاوت، و قيمت ها و جنس هاي مختلف توليد مي كنند .قيمت گليم ماشيني از گليم دستباف به مراتب كمتر است .

گبه در بازار و انواع ان

يكي از فرش هاي خاص ايراني كه به دو صورت دستباف و ماشيني توليد مي شود وبه صورت فانتزي است ، گبه است .كه اولين باري كه وارد بازار شد ،سال 1350 بود .گبه يا خرسك ، نوعي قاليچه است .كه اندازه ي ان يا برابر قاليچه است يا كوچك تر از ان است.

و تفاوت ان با قاليچه اين است كه پرز بلندتري نسبت به قاليچه دارد .و اندازه ي پرز هاي ان به يك سانت هم مي رسد .و پود بيشتري در ان به كار مي رود .و تعداد بيشتر پود ها باعث نرمي گبه مي شود .

گبه ، به نام فرش ايراني يا فرش شرقي شناخته مي شد.زيرا تا ان زمان كه به طور رسمي وارد بازار نشده بود ، شناخته شده نبود .

علت اينكه گبه به سرعت توانست ، طرفداران مخصوص خود را در بين خريداران پيدا كند اين بود كه ، طرح وبافت اش متفاوت از ساير فرش ها بود .

فرش گبه در ابتدا به صورت دستباف عرضه مي گشت اما ، همانند ساير فرش ها امروزه به صورت ماشيني با كيفيت مناسب و با قيمت مناسب عرضه مي گردد.

طرح هاي گبه

گبه به گونه اي بافت مي شود كه نقشه ي ان ذهني است و هيچ گونه طرح از پيش تعريف شده اي ندارد .و نقشه ان بيشتر برگرفته از طبيعت ،حيوانات و پرندگان و صور هندسي مي باشد .

و تمامي اين صور در طي هزاران سال شكل گرفته است.و مهم ترين طرح هاي فرش گبه در زير بررسي مي گردد:

طرح خشتي يا قابي شكل

اين طرح از مهم ترين وكاربردي ترين طرح هاي گبه است .كه مورد علاقه ي بافندگان بختياري و فارس بوده است .و بدين گونه است كه ، طرح هايي با قاب هاي منظم موجود است كه هر كدام از قابها به صورت مجزا نقش اش هماهنگ با قاب هاي ديگر مي باشد .

درون قاب ها تصاوير گل و مرغ ، خاتم كاري ،و طرح درخت وگل است .

طرح شير

مهم ترين طرحي كه در ميان عشاير ايران بافته مي شود اين طرح است .و نقشي مشترك است بين بافندگان مناطق مختلف .

طرح حوض گبه

اين نقش يك ترنج در وسط خود دارد و شكل يك گل را نمايش مي دهد .كه از اطراف ان گل و غنچه روييده است .

طرح گل گبه

به شكل گل رز موجود در گبه گويند .

طرح ايلاتي

اين طرح از طبيعت گرفته شده است .كه طرحي است كاملا ذهني و در ميان يك قاب به شكل هاي لوزي ، دايره و مربع و مستطيل و بيضي قرار مي گيرد .

طرح درخت

درخت در زندگي انسان ها نقش مهمي داشته است .ولي درخت سرو بوده است كه نماد شادي و بيد مجنون است كه نماد غم و اندوه است كه بيشترين كاربرد را در اين طرح دارد .

طرح راه راه

اين طرح به گونه‌هاي متفاوت توسط بافندگان به كار مي‌رود. جهت اين راه‌ها اغلب به صورت عمودي و اريب است و گاهي نيز از جهت افقي استفاده مي‌كنند.

طرح كف ساده

اين گبه‌ها سفره‌هاي بدون نقش را در برابر ذهن مجسم مي‌نمايند. اين بي نقشي خانه‌هاي محقر روستاييان و زمين بي محصول آن‌ها را نمايان مي‌كند. نقش‌هاي ديگري نيز در گبه استفاده مي‌شوند كه عبارتند از: عنكبوت، لوزي لوزي، لوزي‌هاي سوار برهم، زيگ زاگ، چهار گوشه، محراب، حيوانات و انسان .

طرح خانه در هم

در دل اين نقش مفهومي عرفاني مورد نظر است. اين خانه‌هاي در هم شده و يكنواخت تصويري انتزاعي از مراحل زندگي را نمايان مي‌كند كه آغاز آن از عالم هستي است و پايان آن به گوهر ذات و وجود منتهي مي‌شود.

كاربرد گبه در دكوراسيون سنتي و مدرن

يكي از مهم ترين مواردي كه براي داشتن يك دكوراسيون شيك و زيبا بايد به آن توجه كنيد، انتخاب درست و مناسب فرش است. بسياري از افراد اهميت فرش و تأثير آن در دكوراسيون خانه را ناديده مي گيرند و به ‌اشتباه فكر مي كنند كه مبلمان، پرده و ساير لوازم منزل در مقايسه با فرش و قالي اهميت بيشتري دارند؛ در صورتي كه اين باور، يك ديدگاه كاملاً غلط و اشتباه است. پس مراقب باشيد هنگام انتخاب و خريد فرش دچار چنين اشتباهي نشويد!

انتخاب فرش مناسب براي دكوراسيون داخلي به عوامل مختلفي مثل سبك چيدمان منزل، رنگ بندي قالب، طرح و جنس پارچه مبلمان و پرده ها و هارموني و تناسب فرش با آنها بستگي دارد.

فرش گبه به دليل تنوع بالا در طرح و رنگ، قيمت مناسب و ابعاد بسيار متفاوت قابليت استفاده در فضاهاي مختلف خانه را دارد. به عنوان مثال مي توانيد از گبه به عنوان فرش راهرو، فرش راه پله يا فرش آشپزخانه استفاده كنيد.

اگر طرفدار دكوراسيون مدرن هستيد و چيدمان خانه شما كلاسيك نيست، گبه يكي از بهترين گزينه هايي است كه علاوه بر داشتن روح و اصالت ايراني به خوبي با فضاهاي مدرن هماهنگ است و جلوه اي شيك و خاص به سبك طراحي خانه مي دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 227
  • بازدید کلی : 6277
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی